UN BREVIAR AL
ELIBERĂRII DUHULUI: „ANTOLOGIA
PARADOXISMULUI INTERNAŢIONAL”, alcătuită de FLORENTIN SMARANDACHE
A apărut volumul
şapte al Antologiei Paradoxismului Internaţional/SEVENTH INTERNATIONAL
ANTHOLOGY ON PARADOXISM – 2012 (The Educational Publisher Inc. 1313
Chesapeake Ave., Columbus, Ohio 43212,USA), antologie realizată de nimeni altul
decât de iniţiatorul Mişcării Paradoxiste Internaţionale: FLORENTIN
SMARANDACHE.
Deci: Anthologist –
Florentin SMARANDACHE, Editorial design and processing (USA) – Ion URDA, Cover by Ion URDA, after a painting by Florin SCURTU (România).
“Contributorii” la această
ANTOLOGIE-EVENIMENT EDITORIAL MINDIAL/The contrib ors to this anthology are:
- from Chile: Pablo NERUDA;
- from Germany: Bernd HUTCHENREURTHER;
- from India: B. VENKATESWARA RAO;
- from Israel: Morel ABRAMOVICI;
- from Romania: George ANCA, Marian APOSTOL,
Adrian BOTEZ, Gheorghe BURDUŞEL, Eugen EVU,
Sergiu GĂBUREAC, Dumitru HURUBĂ, Liviu-Florin
JIANU, Ion MARINESCU - PUIU, Mircea MONU,Doru
MOTOC, Janet NICĂ, Gheorghe NICULESCU - URICANI
Octavian PALER, Tudor PĂROIU, Ion PĂTRAŞCU,
Marinela PREOTEASA,Andrei RADU, Puiu RĂDUCAN,
Adriana STOENESCU, Ion URDA;
- from U.S.A.: Tom DEIKER, Greg HALL, Kyle
REVERAL, Wm MEYER, Mary Ellen WALSH, Eric
PIERZCHALA, Peter SPECKER - TWIXT, Florentin
SMARANDACHE
***
Această
Carte-Monument/EVENIMENT EDITORIAL MONDIAL conţine (pe lângă un vast Cuprins, aparţinând
lui FLORENTIN SMARANDACHE) – şase capitole (şi nenumărate subcapitole!) -
dintre care, unele, fie şi numai prin formularea/enunţarea titlului/subtitlului
lor, stârnesc un interes (şi un haz subiacent!) deosebit/e:
I-DESPRE PARADOXISM (aici
cuvântează, teoretizând, întru re-explicarea, graduală şi pe-ndelete, a
curentelor/noţiunilor de PARADOXISM - precum şi pe aceea, legată funcţional de
prima - de NEUTROSOFIE, printr-un interviu/dialog, între FLORENTIN SMARANDACHE
– promotorul curentului PARADOXIST, şi TUDOR PĂROIU - filosoful curentului
PARADOXIST: F.S.: “Neutrosofia se bazează
pe partea comună a părţilor necomune,
pe
faptul că <A> şi <antiA> şi <neutA> au intersecţie nevidă…”): Filozofia modernă şi paradoxismul –
Neutrosofiaca reflectare a realităţii neconvenţionale – dialog
F.Smarandache-T.Păroiu+ Neutrosophy;
apoi, MARINELA PREOTEASA: Cronică la
Antologia a VI-a paradoxistă (cf. F.Smarandache: “În cele 231 pagini întâlnim paradoxişti din toate colţurile
lumi,
cei mai multi români, doar ai noştri îşi permit să fredoneze pe valurile
emigrării: ”Fie pâinea cât de rea,/tot ţi-o fură cineva!”(…)Paradoxismul englezesc, albanez, bengalez
condimentează antologia şi de neneglijat este folclorul românesc paradoxist,
dacă mai marii ţării ar fi plecat urechea la câte o coasă sau horă, cum dau
sfaturi strămoşii, cu umor, din cele mai vechi timpuri, de pe vremea invadării
de către romani, mongoli, turci... a liniştii vetrelor şi pădurilor dace, mai
târziu române... nu s-ar mai făli pe plaiurile noastre: hoţia, frica şi
ruşinea, iar români ar hori cu paradoxuri pe la nunţi şi botezuri numai cumei
ştiu”); EUGEN EVU – Despre
paradoxism şi neutrosofie („Paradoxul
este o caracteristică a scrierilor gnostice”, scrie marele filosof elveţian
Carl Gustav Jung – „Imaginea omului şi imaginea lui Dumnezeu”. Irecognoscibilul
este mai apreciat (accesibil, n.n.) –
decât absenţa echivocului, pentru că absenţa acestuia „sfâşie taina
obscurităţii lui şi îl prezintă astfel ca pe ceva cunoscut”. Aceasta este o
uzurpare care ispiteşte intelectul uman la hybris, întrucât dă iluzia că ar fi
ajuns deja, printr-un act de recunoaştere (adeverire, n.n.) – în posesia misterului transcendent şi că
l-ar fi „înţeles”. Aşadar, paradoxul
corespunde unei trepte superioare a intelectului şi redă mai fidel situaţia
reală, tocmai pentru că nu reprezintă ceea ce nu poate fi cunoscut, în mod
abuziv, drept ceva cunoscut”- sau: “Dacă
tu ai cunoaşte suferinţa, ai avea nesuferinţa” este un fragment pur ENUNŢ
PARADOXIST atribuit lui Hristos de către „Faptele lui Ioan”. Noul Testament are
un stil absolut antitetic-paradoxal, deseori neepurat de paradigma – spiritul
Evangheliilor reţinute selective de unii apostoli, reminiscenţe ce sună
straniu: „Nu ne duce pe noi în ispită” (Matei, 10, 16). Tatăl iubitor apare
aici ca ispititor – diavolesc!, devreme ce ar face aşa ceva cu Fiul Său, dar şi
al Omului, n.n.). Sau „Fiţi înţelepţi ca şerpii” (Ioan 10, 34); „Voi sunteţi
Dumnezei” (Luca, 6,4)… Paradoxal este şi enunţul „Cine e aproape de mine, e
aproape de foc”, sau „Căci nimic nu este ascuns care să nu se vrea a fi
descoperit”(Matei, 10, 26)... ş.a. ); DOINA DRĂGUŢ – Plecarea în literatură; Năstuşnicitelnic);
II-PARADOXISMUL PE
MAPAMOND (urmând înşiruirea, în ordine strict alfabetică, a acelor scriitori,
mai celebri, precum PABLO NERUDA, BERND HUTCHENREURTHER, OCTAVIAN PALER, GEORGE
ANCA, EUGEN EVU etc., sau mai obscuri - a căror operă se socoteşte, de către FLORENTIN
SMARANDACHE, că ar intra, voluntar sau involuntar, riguros-programatic sau nu, sub
zodia PARADOXISMULUI: Pablo NERUDA (Chile); “Dacă va fi să plângi, plângi de bucurie/Dacă va fi să minţi, minte în
privinţa vârstei tale/Dacă va fi să înşeli, înşeală-ţi stomacul/Dacă va fi să
pierzi, pierde-ţi frica”; Bernd HUTCHENREURTHER (Germania), B. VENKATESWARA
RAO (India), Morel ABRAMOVICI (Israel): “Unii
rămȃn cu dreptatea, alţii cu cȃştigul.
De multe ori oamenii îşi ascund satisfacţia prin masca regretului. Eu nu am
timp să-mi pierd timpul”; George ANCA (România): “Maica Domnului te rog/nu mă face inorog/nu
mă bate Dumnezeu/la Prislop la Feredeu/toate cele şapte/laude zi noapte”;
Marian APOSTOL (România), Adrian BOTEZ (România), Gheorghe BURDUŞEL (România):
“Eu dacă-s dac/Am tact şi tac/În parc eu par/O bară-n bar”;
Eugen EVU (România): “Tradusă în biblia
ortodoxă, dar şi altele, sintagma de „balegă de om”, pentru eventual
excremente, dă impresia că el, omul, e o vită. Paradoxal, cei mai mulţi sunt
chiar boi, vaci sau juninci...”; Sergiu GĂBUREAC (România), Dumitru HURUBĂ
(România): “Editoriale neutrosofice probabilistic 1) Dan Iosif, Maxime şi cugetări de pe vremea când eram parlamentar PSD, ediţie de lux, cu amănunte. Prefaţa este
semnată de un colectiv de muncitori-strungari
de la fostul IMGB.. 2) Traian Băsescu, Opere complete, ediţie de autor, Cum am învăţat eu carte… Vol.1: “Când văd vreun dascăl, îmi vine să…” etc.- sau: “Ce alegi, şi ce culegi… Eu mă tem – vă spun frumos –/Că
la urne, cât e veacul,/Eu votez
Iisus Hristos,/Dar îl văd ales
pe dracul!... 25 aprilie
2012”; Liviu-Florin JIANU (România), Ion MARINESCU – PUIU (România): “Colac de closet peste pupăză./Jeg
curat./Jună bătrână” – sau, ilfpetrovian: “Câte clickuri poate da o clică?! Dacă este “dare pe faţă” de ce nu este şi “dare pe dos”?! “Să răscoleşti o răscoală”, “Cartofi rumeniţi la obraz” etc.; Mircea
MONU (România): “Starea de tinereţe : Tinereţea e o stare-n care/Arată omul de ce e-n stare/Chiar şi-atunci cȃnd el “nu are stare”!; Doru
MOTOC (România): “Şi ce vreţi voi un
paradox mai mare/Decât să vezi un fiu risipitor/Că vine-acasă iar din
deportare/Pentru motivul simplu că-i e dor”; Janet NICĂ (România): “Educaţia este VARZĂ. Sănătatea este VARZĂ.
Cultura este VARZĂ. Administraţia este VARZĂ. Defilăm în faţa lumii cu hazul de
necaz şi cu PRAZUL. Morala nu mai face nici cât o CEAPĂ degerată. Guvernanţii,
umflaţi ca DOVLECII, scot din PEPENI un neam cu tradiţii de mămăligă. Partidele
politice îşi vînd, unele altora, CASTRAVEŢI la grădinar, iar poporului îi
oferă, gratis, GOGONELE”; Gheorghe NICULESCU - URICANI (România): “Am dreptul să fiu drept cu cel nedrept/Şi să
nu fiu nedrept cu cel ce-i drept;/Am dreptul permanent de-a exista/Chiar dacă
n-am cerut aşa ceva”; Octavian PALER (România): “Paradoxul vremurilor noastre în istorie este că avem clădiri mai mari
dar suflete mai mici; autostrăzi mai largi dar minţi mai înguste. Cheltuim mai
mult dar avem mai puţin; cumpărăm mai mult dar ne bucurăm mai puţin. Avem case
mai mari, dar familii mai mici, avem mai multe accesorii dar mai puţin timp;
avem mai multe funcţii dar mai puţină minte, mai multe cunoştinţe dar mai
puţină judecată; mai mulţi experţi şi totuşi mai multe probleme, mai multă medicină
dar mai puţină sănătate. Bem prea mult, fumăm prea mult, cheltuim prea
nesăbuit, râdem prea puţin, conducem prea repede, ne enervăm prea tare, ne
culcăm prea târziu, ne sculăm prea obosiţi, citim prea puţin, ne uităm prea
mult la televizor şi ne rugăm prea rar. Ne-am multiplicat averile, dar ne-am
redus valorile. Vorbim prea mult, iubim prea rar şi urâm prea des. Am învăţat
cum să ne câştigăm existenţa dar nu cum să ne facem o viaţă, am adăugat ani
vieţii şi nu viaţă anilor. Am ajuns până pe lună şi înapoi dar avem probleme
când trebuie să traversăm strada să facem cunoştinţă cu un vecin. Am cucerit
spaţiul cosmic dar nu şi pe cel interior. Am făcut lucruri mai mari dar nu mai
bune…”; Tudor PĂROIU (România): “Aşa
de târziu pentru ziua de ieri/şi-atât de devreme/pentru ziua de mâine/nu ştiu
ce-aş putea să spun/cât încă mai rîd/cât încă mai plâng/cât încă mai
sunt./(mereu voi fi şi nu voi fi în acelaşi timp)”; Ion PĂTRAŞCU (România),
Marinela PREOTEASA (România): “La Palat
prin spate intră Stăpânii şi invitaţii./Iar prin faţă…/doar rataţii!/Un pitic,
pe-o `naltă scară,/a ajuns viteaz o seară: /prin minciuni şi incantaţii,/a
crescut ... da-n alte spaţii!”; Andrei RADU (România): “„DII, PARPĂL”era o formație
de muzică pop locală, de la noi, de la țară,
formată din calul Parpăl, o căruță și un căruțaș,
acesta din urmă purtând și
titlul oficial de „șef
de atelaj”. Ei cântau pe la nunți,
botezuri și...scandaluri
publice. Au emigrat, clandestin, în Apus și
acolo se numesc „DEEP PURPLE”!”; Puiu RĂDUCAN (România): “Iubito, de vrei/s-o ducem bine/şi să nu ne
prindă/tristeţea de mucegai,/când vorbeşti cu mine să taci...”; Adriana
STOENESCU (România), Ion URDĂ (România): “1.
PDL se va autodelapida pedalînd pe-ndelete pe lepedeul lepădăturilor lapidare,
lepădîndu-se de lepidoptere şi lipitori lipiţani şi toxine lipide.”; Tom
DEIKER (SUA), Greg HALL (SUA), Wm MEYER (SUA), Kyle REVERAL (SUA), Mary Ellen
WALSH (SUA), Eric PIERZCHALA (SUA), Florentin SMARANDACHE (SUA): “1-Există
reguli şi la excepţii. 2-Mie-mi plac
fetele urâte (fiindcă cele frumoase m-ar înşela cu alţii)! 3-Aș vrea să merg în iad, deoarece în rai am
impresia că-i teribil de plictisitor şi monoton… Doresc pe cineva care să mă
iubească pentru defectele mele, nu pentru calități”; Peter
SPECKER – TWIXT (SUA).
III- ZICERI
PARADOXISTE, ale:
-Acad. Grigore
Constantin MOISIL - paradoxist avant la lettre: “O teoremă e o scrisoare de dragoste către un necunoscut, către acela
care îi prinde nu numai înţelesul, ci şi toate subînţelesurile. Ştiinţa se
răzbună ca o femeie: nu când o ataci, ci când o neglijezi…Ce este un pesimist?
Un optimist bine informat. Nu e de părerea ta cel ce te aprobă, ci cel ce te
imită.Marele regret al vieţii mele este de a nu fi avut nici unul. Nu există
inimă mai mare pe lume, decât inima care ştie să ierte!” ;
-din sau dintre: Axiomele
paradoxiste ale secolului XXI : “Psihiatrul
mi-a zis că sunt nebun. I-am zis că am nevoie şi de o a doua opinie. Mi-a zis
că sunt şi urât” (…ce doriţi mai mult, pentru a vă reveni cheful de viaţă?)
- respectiv:
-Aforismele săltăreţe
cu imagini… şugubeţe (“Cu dragostea omori
timpul, cu timpul omori dragostea”),
-Anunţuri paradoxiste
româneşti autentice (… “1-Nu primim
buteliile clienţilor care explodează. 2-Eşti analfabet? Scrie-ne azi şi te
ajutăm pe gratis. 3-Service Auto. Ridicăm şi livrăm maşina gratuit. Dacă ne
încerci o dată, nu mai pleci în altă parte” - şi
-Aforismele cinicului (proverbe ruseşti) - cinic-daniilharms-iene, de-a binelea (înafară de
eleganţa antică!): “1-Nu poţi îngenunchea un popor deprins să se
târâie. 2-Nu-i greu să ademeneşti soţia altuia. Greu e să i-o dai înapoi.
3-Prietenia care nu cunoaşte hotare se cheamă expansiune”;
-Paradoxismele… de
autor: “Am ajuns în America pentru că m-a
trimis nevasta după cartofi. (Cristofor Columb). Forma mea de protest este
demonstraţia. (Pitagora); “involuntariatele”
paradoxiste “mortale”, din cadrul Bacalaureatului
2009… - după citirea cărora ori te vindeci, pe vecie, de pesimism, ori
nimereşti la morgă, în urma unui atac cerebral (depinde de…profesie!): “Inima este cel mai important organ genital
al omului. Cu ajutorul câinelui Vitoria Lipan şi-a găsit foarte repede zăcămintele soţului”…etc. etc.
etc.
…Motto-ul acestui redutabil
capitol este… “nec plus ultra”:
“Pe frontispiciul celui mai mare spital de nebuni din lume, aflat la
Lisabona, „marele nostru balamuc” cum îl numesc portughezii, scrie cu litere mari: „NU TOŢI CARE SUNT AICI SUNT BOLNAVI ŞI NU TOŢI CARE
SUNT AFARĂ, ÎN LIBERTATE,
SUNT SĂNĂTOŞI”.
Cules de Ion
Măldărescu…!!!” Excepţional (de adevărat!).
IV – FOLCLOR
PARADOXIST: Nu mai emigrez din România; Declaraţie de avere în vremuri de
criză; La Băse vine un arab; Cele 7 minuni ale comunismului (“CELE
7 MINUNI ALE COMUNISMULUI : 1. Toţi aveau de lucru 2. Deşi toţi aveau de lucru, nimeni
nu muncea 3. Deşi nimeni nu
muncea, planul se făcea 4. Deşi
planul se făcea, nimic nu se găsea 5.
Deşi nimic nu se găsea, toţi aveau 6.
Deşi aveau, toţi furau 7. Deşi
toţi furau... nimic nu lipsea! De
ce nu ne-o fi plăcut?); Abordări
contradictorii; Analiză literară paradoxistă a basmului românesc; Paradoxul
grijilor; Ţara pe uliţă; Negrul negru şi Albul curcubeu; Paradoxişti din
fragedă pruncie…; Şi dacă…; Dacă; Mama lui Ştefan cel… Bugetar Cinstit;
Definiţia democraţiei; Marea dilemă: Nevasta versus Amanta; Tocană pedelistă cu
ciolan à la Băse; Zâmbiţi, vă rog!; Despre proşti şi prostie; Întrebări
(cu răspunsuri) paradoxiste (“1. O
broască fără carapace este fără locuinţă sau dezbrăcată?... Răspuns: În
primul rând e moartă. Pe urmă... depinde de orientarea sexuală... 2. Unde
găseşti un câine fără picioare? Răspuns: Unde l-ai lasat! 3. Unde au femeile
părul negru şi creţ? Răspuns: În Africa!”); Banc; Gândire nepartizană; Glume
paradoxiste; Paradoxismele iubirii; Gol
– goală – goluri – goale; Bancuri noi… la modă (“Propuneri de imn naţional: Descurcă-te, române… - şi: De-aş mai duce-o
pân-la toamnă…”); Început de an şcolar în Franţa; Anul Caragialescu –
Epistola apocrifă către Jenoh ot
Hunyadivajda Eisenmarkt; Cu ochii pe ei! (paradoxtiri); Para-doxa educaţiei (“Femeia este o fiinţă, pe care Dumnezeu a
lăsat-o pe pămînt după chipul şi asemănarea lui, deşi toţi o preferă după
chipul şi asemănarea lui Pamela Anderson Compunere liberă despre FEMEIE a
elevului Gigel din clasa a VII-a”); Trecut şi prezent; Paradoxurile celei mai democratice justiţii;
Paradoxuri multilinguale, umor românios; Folclor nou: Nunta copilei; Două
lucruri extrem de dificil de realizat; Prudenţa evită accidentele (poveste în hieroglife); Sexul: muncă
sau plăcere?...
V-PARADOXURILE VIEŢII:
Efectele încălzirii globale; Un alt efect al “încălzirii” în atmosfera politică
a României; Noi limitatoare de viteză în Canada; Welcome to the 23th Century;
Noul vehicul pentru vârstnici; Parada paradoxistă; Paradoxism de şantier;
Paradoxismul dosarelor securiste; Reclame din perioada ailaltă; Paradoxismul
sindicatelor japoneze; Five pearls of Scotish wisdom.
VI- IMAGINI
PARADOXISTE: Situaţii paradoxiste; Imagini compozite paradoxiste; Inventivitate
paradoxistă; O poză antologică…; Unghiuri foto paradoxiste; Realităţi
paradoxiste; Probă de imaginaţie; Unde s-a născut Bulă…; Was ist das? TIR-uri
nemţeşti… Vin sau se duc?...; … de intrat cu capul în zid (pictură 3D de John
Pugh); … şi replici aşijderea.
Imaginile foto sunt,
unele dintre ele, cvasi-geniale…!
Să nu ne luăm
exclusiv după titluri, însă: chiar dacă pare că este reflectată doar situaţia
exploziv-paradoxistă din România funambulesco-băsistă – realităţile mondiale/globaliste “transcend” acest regionalism valah,
aparent îngust – …în realitate, prin regimul alfredjarry-escului “UBU ROI”, de la Bucureşti - deosebit de fertil-paradoxiste, teribil de cinice, groteşti şi virulent-sarcastice…!
…Şi, totuşi, Motto-ul
din Petre Ţuţea (din fruntea capitolului I): Limba română are toate
premisele valorice pentru a deveni o limbă universală, dar nu ştiu dacă e
posibil acest marş istoric. Dacă am fi fost un popor cuceritor... Ceea ce ne
lipseşte este îndrăzneala... Petre TUŢEA” – este folosit, de către Maestrul FLORENTIN SMARANDACHE, tot pe post de paradox: “marşul istoric” al “limbii române
ca limbă universală” a pornit chiar prin acest curent PARADOXIST – curent năucitor,
violent-contradictoriu (de cele mai multe ori!), dar atât de pitoresc şi
eliberator de gravitaţie a Vieţii Terestre, ca Imensă Puşcărie! – prin acest curent
atât de specific ontologiei româneşti modern-contemporane, prin acest curent
specific, parcă, Tărâmului Românesc (tărâm din care sunt exhibaţi/dezgropaţi/ÎNVIAŢI
spre Mântuire Spirituală, “ÎNAINTAŞII BURLESCULUI ŞI GROTESCULUI VALAH”:
BULĂ şi GEORGEL!), dar prin “marşul” căruia sunt trezite, spre libertate
şi viaţă emancipată de stres, şi celelalte Neamuri Terestre! – încât…tocmai
ÎNDRĂZNEALA a devenit dimensiunea specificului valah (cel puţin în cultură!),
tot aşa cum s-au întâmplat lucrurile (şi…”lucrările”, autohtone şi
europene!), în epoca interbelică, în care avangardismele îşi descopereau
(uimite, ba chiar scandalizate!) sorgintea, în scriitori valahi sau de origine
valahă!
…Mărturisesc, spăşit, că am cam mârâit (binişor!), atunci când mi s-a
vorbit despre şi mi s-au etalat creaţiile paradoxiste (prin exemplificări
internetistice!). Poate că voi fi avut eu “introdus” vreun “supozitor
moral” sâcâitor – sau creaţiile respective (internetistico-virtuale!) nu
m-au convins, din punct de vedere estetic (ştiţi, eu sunt de un estetism
turbat!). Dar, citind, printre talazurile şi fulgerele de inteligenţă (amară,
dar cathartică!) ale Antologiei lui FLORENTIN SMARADACHE, trebuie să
mărturisesc că mi-a venit o idee (săraca singuratică!): nu cumva tocmai
PARADOXISMUL va fi fiind soluţia moral-spirituală a libertăţii paradisiace (căutate
şi regăsite!), nu cumva PARADOXISMULUI îi este dat să ne ofere ce nu (mai) avem
(de mult!), şi de lipsa căreia ne tot frăsuiam şi olicăiam, din minut în minut,
anii şi lunile astea: LIBERTATEA FURLUATĂ (pe căi politice, mondialist-parşive)?!
Nu cumva PARADOXISMUL este adevărata Faţă a Lui HRISTOS, care ne îndeamnă să ne
eliberăm de grijile artificiale! - … autentice bombe auto-amorsate, de
conştiinţa/mintea noastră sucită/pervertită de către versatilii “psihologi/Psihologie”!
De mintea noastră, dar stimulat (amorsajul bombei) de către duşmanii
dublu-milenari (sau, poate, eterni!) ai ADEVĂRATULUI HRISTOS: “Nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi
lui mamona. De aceea zic vouă: Nu vă îngrijiţi pentru viaţa voastră ce veţi mânca,
nici pentru trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca; au nu este viaţa mai mult
decât hrană şi trupul decât îmbrăcămintea ? Priviti la păsările cerului, că nu
seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în jitniţe, şi Tatăl vostru Cel ceresc
le hrăneşte. Oare nu sunteţi voi cu mult mai presus decât ele? Şi cine dintre
voi, îngrijindu-se, poate să adauge staturii sale un cot ? Iar de îmbrăcăminte
de ce va îngrijiţi ? Luaţi seama la crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc,
nici nu torc. Şi vă spun vouă că nici Solomon, în toată mărirea lui, nu s-a
îmbrăcat ca unul dintre aceştia. Iar dacă iarba câmpului, care astăzi este şi
mâine se aruncă în cuptor, Dumnezeu astfel o îmbracă, oare nu cu mult mai mult
pe voi, puţin credincioşilor? Deci, nu duceţi grijă, spunând: Ce vom mânca, ori
ce vom bea, ori cu ce ne vom îmbrăca? Că după toate acestea se străduiesc păgânii; ştie doar Tatăl vostru Cel ceresc
că aveţi nevoie de ele. Căutaţi mai întâi ÎMPĂRĂŢIA LUI
DUMNEZEU şi
dreptatea Lui şi toate acestea se vor adăuga vouă” - Matei 6, 22-33.
Orice s-ar spune, această autentică
eliberare, de societatea mamonică, de fabrica ei de griji şi de terori perverse
şi asasine – se află tocmai în miezul PARADOXISMULUI. Preoţii creştini (cei…”nepârâţi”!) ar trebui să poarte
Antologia Paradoxismului Internaţional, a lui FLORENTIN SMARANDACHE, ca pe o variantă,
perfect hristică, a BREVIARULUI…Aici, între paginile ei (surprinzând, aparent, EFEMERUL
zâmbetului uman, DAR DESCĂTUŞAT DE ORICE FARISEISM!), este atâta zvon înalt de
Poezie HRISTICĂ (de o seninătate şi veselie cuviincioase, deşi tare şoltice,
aşa cum numai Sfinţii Apostolii şi, mai pe urmă, Sfântul Francisc - au arătat
Lumii!)…sunt şi zboruri de păsări ale Cerului, încântate-descântate de viziunea
Paradisului…, dar sunt şi mândri crini, cu straie de Duh, cum “nici Solomon, în
toată mărirea lui, nu s-a îmbrăcat ca unul dintre aceştia!” Îi spuneam, zilele acestea, unui amic: “Antologia dlui Smarandache este <<de
tot hazul>> - ŞI, TOCMAI DE ACEEA, ESTE O LUCRARE TERIBIL DE SERIOASĂ!”
…Chiar dacă, pe ici, pe colo, vorbele sunt
mai apăsate! În definitiv, Hristos NUMAI cu vorbe apăsate (MULT mai apăsate,
decât nevinovatele glume, eliberatoare de gravitaţie, din cartea ce-mi stă în
faţă, cuminte, pe masă…!), le grăia celor nedrepţi şi cu fariseice “aere”…şi prin vorbe apăsate le “fâsâia” deşertele “aere”, revelând/re-educând omenia din ei!
…Dacă va avea pe cine re-educa, şi cui
revela…Asta este şi problema, specific românească, pentru viitorul eficienţei
mental-spirituale a Antologiei lui FLORENTIN SMARANDACHE, prin incendiile şi
fumul dens ale acestei lumi, care nu mai îngăduie celor mari şi tari, un obiect
fără de care nu se pot vindeca, fără de care orişice Logos sună a clopot funebru: OGLINDA.
…Dar voi, “puţin
credincioşilor”,
nu purtaţi voi grija sorţii acestei cărţi, cu totul speciale! “Ştie doar
Tatăl vostru Cel ceresc”,
mai bine şi lămurit, decât oricare dintre noi, încotro va fi calea de folos şi
de rost, a Antologiei Paradoxismului Internaţional, făurită de Maestrul FLORENTIN
SMARANDACHE…! Voi doar citiţi, gândiţi, râdeţi, cu senin al chipului şi al Duhului, de strâmbii
sufletului şi de nemernicia gro
tescă, din omul terestru, atât de “grăbit şi fandosito-încruntat”, spre toate crevasele, prăpăstiile şi
hăurile lumii de jos… - suspinaţi, încet
şi oftat, de neputinţele sale… (asta, dacă nu cumva aţi aflat modalităţi de a-l
opri şi de a-i readuce linişte “de sus” şi RÂSUL CEL ÎNDREPTĂTOR ŞI FĂRĂ DE NICIO
RĂUTATE, înapoi, în sufletul său zdrenţuit!) – …iar, în rest, toate cele de
folos şi drepte, El “le va adăuga vouă”!
prof. dr.
Adrian Botez